adStone – agencja reklamowa, interaktywna Poznań

Jak zorganizować konkurs na Facebooku?

Wbrew pozorom przeprowadzenie skutecznej i zgodnej z regulaminem akcji konkursowej na Facebooku nie jest takie oczywiste. Sukces osiągniemy, gdy będziemy przestrzegać kilku podstawowych reguł i wymagań formalnych. Jakich? Sprawdźcie poniżej.

  1. Cel konkursu na Facebooku

Zanim rozpoczniemy burzę mózgów związaną z pomysłem na zadanie konkursowe, warto zadać sobie pytanie: co chcemy uzyskać poprzez zorganizowanie konkursu? Dopasowanie celu do zadania nakieruje nasze działania i pozwoli przynieść pożądane korzyści dla marki.

Na przykład, jeśli na rynek wprowadzany jest nowy produkt, to dążymy do tego, aby został on zauważony przez konsumentów. Możemy wówczas zorganizować konkurs, którego zadaniem będzie wymyślenie nazwy czy projektu etykiety dla tego produktu. Zaangażowanie użytkownika w tworzenie koncepcji nowego produktu  sprawi, że bardziej zwiąże się z marką i będzie mógł dostrzec w tym swój osobisty wkład. Możemy też zadać pytanie użytkownikom, co najbardziej lubią w naszych produktach/usługach, bądź dlaczego chcieliby z nich skorzystać. Dzięki temu otrzymamy informacje, które mogą nam posłużyć do badania opinii potencjalnych klientów oraz określenia ich potrzeb.

Natomiast w celu zwiększenia sprzedaży i świadomości klientów można zorganizować konkurs, którego zadanie będzie wymagało użycia czy zaprezentowania naszego produktu. Użytkownik, chcąc wziąć w nim udział, będzie musiał udać się na zakupy. Określenie celu konkursu jest kluczowe, ponieważ wpływa na dalsze działania dotyczące typu zadania czy rodzaju nagrody.

  1. Formalności

Organizując konkurs nie wolno zapominać o jego formalnej stronie, czyli zgodności z zasadami Facebooka oraz obowiązującymi przepisami. Zanim ogłosimy konkurs, musimy stworzyć i ogłosić jego regulamin.

Co w nim zawrzeć?

  • Informację, kto jest podmiotem zlecającym konkurs, fundatorem, a kto organizatorem konkursu,
  • Dokładny opis zasad głosowania,
  • Informację, kto może być uczestnikiem. Zazwyczaj są to osoby powyżej 18 roku życia, mające pełną zdolność do czynności prawnych. Jeśli chcemy obniżyć ten wiek, zaznaczamy w regulaminie, że udział w konkursie mogą brać osoby niepełnoletnie, ale muszą one posiadać zgodę przedstawiciela ustawowego,
  • Czas trwania konkursu,
  • Zasady wyboru zwycięzców oraz podmiot wybierający,
  • Punkt dotyczący reklamacji,
  • Informację, kto jest podmiotem przetwarzającym dane osobowe oraz jakie dane zostaną przetwarzane na potrzeby konkursu,
  • Punkt o prawach autorskich, zapewniający organizatorowi konkursu prawa autorskie lub chociażby licencję do treści udostępnianych przez uczestnika w ramach konkursu.

Nie zaleca się wprowadzania zmian w regulaminie w trakcie trwania konkursu, ale jeśli przewidujemy, że taka okoliczność może zajść, to należy wcześniej zawrzeć w regulaminie tego typu zapis. Następnie mamy obowiązek poinformowania uczestników o wszelkich modyfikacjach związanych z akcją.

Facebook natomiast narzuca nam następujące wymogi:

Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”

Powyższe wymaganie jest jednak przez wielu ignorowane. Nie stosując się do tej zasady możemy być posądzeni o nieregulaminowe korzystanie z portalu związane z usługami Strony. Czym to grozi?

Pamiętajmy także, że konkurs to coś innego niż loteria, która jest oddzielnym rodzajem akcji reklamowej, określonym szczegółowo w ustawie o grach hazardowych. Organizowanie jej bez odpowiedniego zezwolenia i z naruszeniem postanowień ww. ustawy może pociągać za sobą wiele negatywnych konsekwencji, zarówno dla organizatora, jak i uczestników, włącznie z odpowiedzialnością karnoskarbową.

  1. Zadanie konkursowe

Gdy określimy już cel i znamy formalne wymogi przeprowadzania konkursów zgodne z prawem i polityką Facebooka, możemy przejść do wymyślania zadania konkursowego. Pod uwagę warto wziąć okres, w jakim zamierzamy go przeprowadzić. Trwająca pora roku czy nadchodzące święta mogą nas zainspirować i sprawić, że nasze komunikaty będą związane z aktualnie panującymi nastrojami użytkowników.

Co więcej, nasz konkurs musi przybrać charakter, który będzie odpowiedni do grupy odbiorców naszej strony na Facebooku. Musimy wziąć pod uwagę to, w jakim są wieku, płci oraz jakie mają zainteresowania. Pozwoli to zwiększyć popularność naszego konkursu poprzez wzrost liczby osób biorących w nim udział. Dzięki świadomie zaplanowanemu konkursowi budujemy zaangażowanie i zwiększamy świadomość odbiorców.

Musimy także pamiętać, aby zadanie konkursowe było dopasowane do przewidzianych nagród. Mało wartościowa wygrana nie będzie motywacją do wykonania bardzo angażującego i wymagającego znacznego wysiłku zadania. Lepiej, żeby konkurs nie tworzył niepotrzebnych barier wejścia. Zapewnimy sobie tym większą liczbę zgłoszeń.

Istnieje tutaj jednak pewna pułapka. Zbyt proste zadanie konkursowe rodzi zagrożenie w postaci zgłoszeń od tzw. konkursowiczów. Są to osoby biorące udział w niemal każdym konkursie. Wpłyną one wprawdzie na jego popularność , ale będą na pewno mniej związani z naszą marką i utożsamianiem się z prezentowanymi przez nią wartościami. Kierujmy się w tym względzie zasadą – liczy się jakość, a nie ilość.

  1. Promocja konkursu nie tylko w social media

Organizując konkurs należy go również odpowiednio wypromować. Zachęćmy użytkowników poprzez atrakcyjną grafikę, która przyciągnie ich wzrok i podniesie walory estetyczne postu.Wykorzystując menadżera reklam do promowania postu konkursowego, przeanalizujmy dokładnie do kogo skierowany jest konkurs i na tej podstawie wyznaczmy grupę docelową. Zbyt szeroki zakres odbiorców spowoduje, że otrzymamy wiele zgłoszeń od wcześniej wspomnianych konkursowiczów, którzy są nastawieni na wygrywanie bez względu na to, jaka marka organizuje konkurs i co jest do wygrania. Nie pójdzie za tym wówczas wzrost zaangażowania na fanpage.

Jeśli akcja konkursowa trwa dłuższy czas, to możemy o nim regularnie przypominać na tablicy fanpage’a albo zmienić na ten czas zdjęcie w tle na grafikę informującą o przeprowadzanym konkursie.

Dodatkowo, powszechną ostatnio formą promocji konkursu jest współpraca z influencerami. Tutaj również musimy pamiętać, kto jest naszą grupą docelową i wziąć to kryterium pod uwagę angażując w akcję znaną osobę. Opinia influencera cieszy się dużym znaczeniem wśród jego odbiorców, którzy widząc, że ich ulubiony bloger czy youtuber ceni sobie daną markę, też chętniej po nią sięgają. Zrobią to tym bardziej, gdy będą mogli uzyskać za to dodatkową gratyfikację w postaci nagrody.

Nie zapominajmy także o zamieszczeniu notki o przeprowadzanym konkursie na stronie internetowej marki czy innych portalach społecznościowych. Im szersza dystrybucja informacji o akcji, tym większe szanse na duże zainteresowanie.

  1. Nadzorowanie przebiegu konkursu i ogłoszenie wyników

Przeprowadzając konkurs na Facebooku starajmy się go stale monitorować. Warto informować użytkowników na bieżąco, jeśli ich zgłoszenie niespełnia wszystkich wymogów, np. nie zamieścili oni zdjęcia do treści, które było regulaminowym wymogiem. Pozwoli to uniknąć ewentualnych zarzutów o niesprawiedliwe traktowanie podczas wybierania zwycięzcy.

Jest to zresztą niełatwe zadanie, ponieważ często otrzymujemy wiele ciekawych zgłoszeń, a pula nagród zazwyczaj jest bardzo ograniczona. Lepiej, żeby komisja wybierająca nie składała się tylko z jednej osoby. Pozwoli to spojrzeć na zgłoszenia z różnych perspektyw.

Wyłaniając zwycięzców należy zachować wcześniej podane terminy. Wielu z użytkowników czeka bowiem na nie z niecierpliwością, więc wszelkie spóźnienia są tutaj źle odbierane i mogą wywołać wizerunkowy kryzys. Zgłoszenia muszą też spełniać wszystkie wymagania zapisane wcześniej w regulaminie. Ich niezgodność z tymi ustaleniami automatycznie je dyskwalifikuje.

Zamieszczając post z rozstrzygnięciem konkursu, wyraźnie oznaczmy osoby i przypisane im miejsca czy nagrody. Dobrą praktyką jest wręczanie zwycięzcom własnych produktów lub gadżetów związanych z marką. Zwiększamy w ten sposób świadomość o firmie i budujemy pozytywne relacje między nami a konsumentami. Jeśli odbiorcy chcą rywalizować o produkty, to dobrze świadczy o jakości naszych usług!

Pomimo, że konkurs się już skończył, nasza praca powinna jeszcze zostać podsumowana. Teraz jest czas na sprawdzenie skuteczności przeprowadzonej akcji. Wyciągnięcie wniosków ze statystyk związanych z ruchem na fanpage’u, nowymi polubieniami czy zaangażowaniem użytkowników w komunikację na profilu, będzie zwieńczeniem naszej pracy. Jednocześnie będzie wskazówką dotyczącą tego, co można poprawić podczas następnej akcji konkursowej!

Jeśli potrzebujesz wsparcia przy organizacji konkursu, zgłoś się do adStone!

Konkursy
Konkursy zazwyczaj wiążą się ze znacznym wzrostem zaangażowania
Sprawdź ofertę