adStone

UGC – krótko o zaangażowaniu fanów w życie marki.

Chociaż User Generated Content nie jest żadnym nowym  pojęciem w marketingowym świecie, to tak naprawdę stanowi jeden z rzadziej stosowanych sposobów dotarcia do konsumenta. Jak się z nim oswoić i wprowadzić go krok po kroku do strategii komunikacji marki? Właśnie o tym opowiemy. 

NASZ WIERNY i ZAANGAŻOWANY KONSUMENT

Z raportu opublikowanym przez M+P Connections wynika, że aż 85% konsumentów uważa, że treści generowane przez fanów marki są dla nich bardziej autentyczne i wiarygodne, niż materiały przygotowane przez sztab agencyjnych specjalistów od komunikacji. Co to oznacza dla brandów? Otóż to, że ich zwolennicy, chcą mieć realny wpływ na treści, jakie są tworzone i wykorzystywane w firmowych kanałach. Nie chcą być pasywnymi odbiorcami sztucznych komunikatów, które coraz częściej przypominają peany na cześć danego produktu. Pragną być aktywną stroną dialogu i ignorują to, co jest jawną reklamą.

CZYM ZATEM JEST UGC?

Już sama nazwa – UGC, czyli User Generated Content mówi nam, że są to treści tworzone przez użytkownika. Musi to oczywiście wynikać z jego własnej inicjatywy. Do materiałów UGC zaliczamy zdjęcia, wideo, artykuły blogowe i wszystko, co może być postrzegane jako rekomendowanie czy promowanie wybranej marki. Użytkownik staje się naturalnym ambasadorem, który  za swoje działania nie otrzymuje żadnych profitów.

UGC – JAKIE MOŻE PRZYBRAĆ FORMY?

Treści tworzone przez użytkowników mogą przybrać bardzo wiele form. Te najbardziej typowe to m.in.:

– posty publikowane w social mediach
– zdjęcia produktów
– filmiki na temat produktów lub firmy
– recenzje zamieszczane w Internecie
– wpisy opiniotwórcze na forach

Jak widać, jest to głównie twórczość ograniczająca się do Internetu, gdzie każdy może się wypowiedzieć i podzielić swoją opinią z innymi użytkownikami.

JAKIE WALORY MA UGC?


Z punktu widzenia agencji i marki zalet jest naprawdę dużo. Należą do nich przede wszystkim:

  • organiczne dotarcie do nowych użytkowników
  • klienci wokół marki sami robią szum i komunikatami docierają do swoich znajomych, osób, które ich obserwują.
  • podkreślenie autentyczności marki – są to komunikaty tworzone prze z przysłowiowego „Kowalskiego”, które tworzy spontanicznie.
  • znacznie większa widoczność w Google – jest to content, który nigdzie indziej się nie pojawił , jest autentyczny i naturalny.
  • zadowolenie użytkowników, którzy czują się docenieni i wyróżnieni przez markę – jeśli marka zamieszcza materiały tworzone przez jej fanów, to czują się oni wyróżnieni, ich praca jest doceniona i utrwalona w mediach należących do ulubionej firmy.
  • wpływ na decyzje zakupowe innych użytkowników – tu działa marketing poleceń, jak się okazuje większość użytkowników Internetu uważa opinie pojawiające się w nim za wiarygodne.
  • wsparcie wizerunkowe dla firmy – UGC wzbudza zainteresowanie produktem, pokazuje pozytywne emocje, które mu towarzyszą.
  • niski koszt – UGC nie wymaga wysokich nakładów finansowych, czasem wystarczy obdarować miłośników paczką ulubionych produktów.

UGC KROK PO KROKU

Nasza agencja stopniowo zaczęła wprowadzać UGC do komunikacji SM Gostyń. Musieliśmy wyczuć moment, w którym publikacja jednego materiału pociągnie za sobą „lawinę” następnych. Zaczęliśmy niewinnie, od zamieszczania komunikatów, kończących się pytaniami otwartymi. Miłośnicy SM Gostyń coraz śmielej wypowiadali się o swoich ulubionych produktach, chwalili ich walory, informowali, do czego je wykorzystują.

Następnym krokiem było zorganizowanie kreatywnych konkursów, wpisujących się w ducha branży. Zadaniem dla fanów było przesłanie przepisów na przygotowane przez nich smakołyki oraz dołączenie zdjęć, na których widniały użyte produkty SM Gostyń. Dzięki dodatkowym działaniom performance, nasze materiały dodarły do wielu odbiorców – ponad 130 tys.   Dzięki temu otrzymaliśmy bardzo wartościowy content – zarówno przepisy, jak i fotografie, które mogliśmy wykorzystać na Facebooku, Instagramie i stronie SM Gostyń.

Obecnie wraz z działem marketingu SM Gostyń podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu co miesięcznych „Wyzwań z Krówką”, które generują nam interesujące treści od użytkowników.  Również dzięki odpowiednim narzędziom, dokładnie monitorujemy wszelkie wypowiedzi fanów, a tych najaktywniejszych możemy nagradzać        produktami. Jedno jest pewne, UGC ma swoich zwolenników, jak i przeciwników, jednak nasze doświadczenie podpowiada nam, że nie jest ono tak straszne, jak je malują.

Branding
Branding jest zbiorem kompleksowych działań słowno-wizualnych
Sprawdź ofertę
Design
Design jest zawsze znakiem czasu. Projektanci podążają za trendami
Sprawdź ofertę
Web Design
Co w głównej mierze decyduje o pierwszym wrażeniu po wejściu na stronę?
Sprawdź ofertę
ePR
Wizerunek marki w Internecie jest kluczowy dla jej sukcesu, a jest on efektem komunikacji.
Sprawdź ofertę